Review: #KidsOnTech

Home » Content » Digitale geletterdheid » Review: #KidsOnTech

Wat gebeurt er met het lichaam en de geest van kinderen die te maken krijgen met een constant spervuur van digitale prikkels? Een recensie van de film #KidsOnTech.

Dat is een van de vragen die veel ouders bezighoudt, en nog meer sinds de pandemie. En ook bij grootouders zoals ikzelf. Ik ben gaan zoeken en lezen over cognitieve psychologie en kwam ook dit filmpje #KidsOnTech tegen. Een slimme film die ik hier graag wil aanbevelen. Aan ouders, maar ook aan grootouders.

#KidsOnTech in het kort

De film gaat over het grootste sociale experiment van de mensheid, met de kinderen. Hier is een deel van de synopsis, vrij vertaald:

Is technologie inherent slecht? Moeten we onze kinderen koste wat kost beschermen tegen technologie? Zeker niet, en we zouden het niet kunnen als we het probeerden. De aanpak van #KidsOnTech is er een van empathische bezorgdheid voor iedereen die verstrikt is geraakt in de verblindende opmars van technologie. De film herinnert (groot)ouders aan de basisontwikkeling van kinderen en hoe we de groei en volwassenheid van onze kinderen beter kunnen bevorderen. Met als doel de kinderen te laten gedijen, niet alleen in een technologische omgeving, maar in de wereld zelf.

Het doel van deze film is om deze belangrijke gesprekken met (groot)ouders en leerkrachten op gang te brengen. De film probeert ouders te herinneren aan wat ze instinctief al weten:

• kinderen moeten buiten spelen,
  • met hun handen werken,
  • omgaan met hun vrienden en
  • uitzoeken wat ze moeten doen als ze zich onverdraaglijk vervelen.

De film onderzoekt hoe we onze kinderen kunnen beschermen tegen en voorbereiden op een snel veranderende wereld waarin de klok terugdraaien geen optie is. Toch valt het nog te bezien of technologie onze (klein)kinderen zal helpen op te groeien tot gezondere, creatievere en technologisch vaardige volwassenen; of, paradoxaal genoeg, juist de vaardigheden zal belemmeren die ze nodig zullen hebben om te navigeren in een technologisch veeleisende toekomst.

Opinie over #KidsOnTech

De film geeft een goed beeld van de problematiek en zette me aan het denken over de uitdagingen die voor ons liggen. Ik vond het leuk dat het open staat voor technologie in het leven en in het onderwijs, maar kritisch is over de mate en snelheid waarin we dit sociale experiment aangaan. Ik moet wel zeggen dat grootouders geen rol spelen in deze film, en ik neem aan dat dat een beetje buiten de scope viel.

De trailer kun je hier bekijken en na registratie kun je ook de film bekijken:

,